Projekt „Uniwersytet dzieci”
Klasy pierwsze biorą udział w programie: Uniwersytet Dzieci i realizują projekt: Lekcje z klasą. Jak odczytywać emocje?
Podczas zajęć dzieci uczą poprzez zabawę, rozwijają inteligencję emocjonalną, czyli zdolność rozpoznawania własnych uczuć i emocji oraz tych należących do innych osób. Rozwój poznawczy i emocjonalny człowieka są ze sobą ściśle powiązane. Wraz z coraz lepszym rozumieniem świata zwiększa się więc również rozumienie innych ludzi. Radzenie sobie z emocjami, pomimo że jest procesem trudnym i wymagającym dużej umiejętności samokontroli, może być zdeterminowane chęcią nawiązywania przyjaźni czy zdobycia pozycji w grupie rówieśniczej. Dotychczas zrealizowano tematy:
Czy można uczyć się szybciej?
Jak się uczyć koncentracji uwagi?
Czym ludzie różnią się między sobą?
Ile pomysłów mieści się w głowie?
Jak ludzie przeżywają emocje?
Czym ludzie różnią się między sobą?
Ile pomysłów mieści się w głowie?
Czym ludzie różnią się między sobą?
Czym ludzie różnią się między sobą?
Jak się uczyć koncentracji uwagi?
Uniwersytet dzieci w klasach drugich, „Jak odczytywać emocje?”
Uniwersytet Dzieci to organizacja non-profit, która powstała w 2007 roku w
Krakowie. Jest pierwszym Uniwersytetem dziecięcym w Polsce. Zajęcia prowadzone są w formie warsztatów i wykładów dla dzieci w wieku 6-16 lat.
Misją Uniwersytetu jest rozwijanie potencjału twórczego i intelektualnego dzieci, tak, aby mogły one w pełni zrozumieć otaczający ich świat i umiały w nim działać, wykorzystując swoją wiedzę, umiejętności i talenty. Celem Uniwersytetu Dzieci jest uczenie współpracy, rozwijanie potrzeby uczenia się, rozbudzanie pasji i wiedzy.
Uczniowie klas 2 naszej szkoły, rozpoczęli we wrześniu przygodę z Uniwersytetem Dzieci. Został wybrany, wspólny dla wszystkich klas II temat – „Jak odczytywać emocje?”.
Wszystkie emocje mają swoją przyczynę, spotykają nas na co dzień, warto się w nie wsłuchiwać i warto je wyrażać w sposób pozytywny, mimo, że nie zawsze jest to proste. W tym właśnie pomagają zajęcia Uniwersytetu dzieci.
Do tej pory uczniowie klas drugich mogli uczestniczyć w zajęciach:
- Czy można uczyć się szybciej?
- Jak uczyć się koncentracji uwagi?
- Czym ludzie różnią się między sobą?
- Jak ludzie przeżywają emocje?
- Jak wydobywa się emocje?
Uczniowie spotykają się podczas zajęć z naukowcami, pedagogami, psychologami, oglądają prezentacje i filmy, które potem są tłumaczone i omawiane. Młodzi odkrywcy zadają pytania, samodzielnie szukają na nie odpowiedzi, biorą udział w klasowych dyskusjach, uczą się wyciągać wnioski.
Dzieci rozwijają wyobraźnię, uczą się zgodnie i twórczo pracować w zespole, rozbudzają w sobie ciekawość świata. Są chętni, zainteresowani i bardzo aktywni. Tworzą tematyczne prace logiczne lub plastyczne. Zajęcia bardzo im się podobają i z niecierpliwością czekają na następne.
Po każdych spotkaniach uczniowie uzupełniają w Indeksie, który otrzymali od organizatorów Uniwersytetu Dzieci, informacje na kolejne spotkania, naklejając odpowiednią naklejkę.
W roku szkolnym 2020/21 uczniowie klas trzecich realizują projekt Uniwersytetu Dzieci „ Matematyka – kto w pracy liczy, mierzy i waży?”.
Podczas zajęć uczniowie sprawdzają, w jaki sposób z matematyki korzystają przedstawiciele różnych zawodów: kucharze, analitycy, krawcy czy muzycy. Trenują projektowanie, wyobraźnię przestrzenną czy odmierzanie składników. Poznają pracę w różnych profesjach, co pozwoli im zwiększyć świadomość, w jakich dziedzinach chcieliby się rozwijać.
We wszystkich klasach zostały zrealizowane 2 scenariusze na rozgrzewkę „Jakie są moje mocne i słabe strony?” oraz „Jaką moc ma empatia?”, które zintegrowały klasę i oswoiły uczniów ze swoimi emocjami.
Następnie zostały przeprowadzone lekcje tematyczne:
„Po co nam matematyka?”
„Co się liczy w tańcu i muzyce?”
„Jak z trójkątów zaprojektować strój sportowy?”
„Po co wymyślono pieniądze?”
„Jak analizować wyniki badań krwi?”
„Matematyka- kto w pracy liczy, mierzy, waży?”
W ramach realizacji projektu „Matematyka- kto w pracy liczy, mierzy, waży?” uczniowie z klasy III b zrealizowali temat „Jakie są moje mocne i słabe strony?”. Uczniowie dowiedzieli się, jakie mają umiejętności, co przychodzi im z łatwością, a nad czym mogą jeszcze popracować, żeby lepiej odnajdywać się w relacjach i realiach szkolnych oraz pozaszkolnych. Zapewne rozwój samoświadomości dzieci co do swoich zasobów przełoży się na jeszcze większą motywację do nauki
Lekcje z klasą. Jak odczytywać emocje
Jak zapewnić dzieciom dobry start w życiu? Kształtujmy ich kompetencje społeczne! Nawiązywanie relacji z innymi, empatia, świadomość własnych emocji czy dobra współpraca z innymi to kluczowe umiejętności w życiu każdego człowieka. Warto je kształtować od najwcześniejszych lat! Klasa IIb wzięła udział w programie „Lekcje z klasą. Jak odczytywać emocje” współtworzonym przez Uniwersytet Dzieci.
W 2019/2020 roku szkolnego klasa II b zrealizowała kolejną lekcję z projektu „Lekcje z klasą. Jak odczytywać emocje?”. Temat zajęć brzmiał: Czym ludzie różnią się między sobą? Uczniowie m. in. uczestniczyli w grze dydaktycznej, obejrzeli filmy edukacyjne, wypowiadali sie na temat cech narysowanych zwierzątek. Dzieci dowiedziały się, co to jest osobowość i jakie są jej typy.
Uczniowie z klasy 2b zrealizowali kolejny temat z projektu „Lekcje z klasą. Jak odczytywać emocje?”.Dzieci obejrzały film na temat kosmosu, wykonały kilkuetapowe doświadczenie „Planety”, odbyły wędrówkę po planecie twórczego myślenia, przygotowały wieżę naj… oraz otworzyły kufer skarbów w którym każdy znaleziony przedmiot służył do czegoś innego niż na Ziemi. Uczniowie podczas zajęć zdobyli emblematy twórczości.
Uczniowie z klasy II b zrealizowali kolejny temat z projektu „Lekcje z klasą. Jak odczytywać emocje?” Dzieci obejrzały film „Jak tropić emocje?”. Zrealizowały zadania: „Spójrz z innej perspektywy”, „Co można dostrzec z innej perspektywy?”, omówiły prezentację ukazującą co ludzie robią, gdy się złoszczą. Najwięcej uśmiechu wywołało zadanie dramowe. Uczniowie wiedzą, jak poradzić sobie z trudnymi emocjami oraz co zrobić, aby poprawić nastrój sobie lub komuś bliskiemu.